[分享爱] 到爱的世界一游/ Love World

一个特别的星期天,我的朋友举办的一个有意义的活动,如果平时的我应该不会出席。

Hari ni adalah Sunday yg special,kwn saya buat satu event yang sgt bermakna ,kalua dulu saya tak akan join event yang macam ni .
但我最近看了一套戏爱可以把世界改变《the book of life》的卡通。
发现现在很多戏也都在讲爱,爱对我来说很多意识,但做出来就不容易。

Tapi krn saya tengok satu cartoon yang bernama ‘the book of life ‘
,menyebabkan saya tau makna of LOVE. Other cakap nil ah unconditional Love.banyak org tau maksud Love tapi buat memang tak senang.

付出并不容易因为这世界开始每个人都现顾好自己,很容易的把帮助他人的事摆在后头。
Give /Bagi memang tak senang kepada semua org ,kerana dunia ni ramai ialah 1st jaga diri sendiri dulu ,senang lupa jaga /bantu lain org lagi .

没关系的以前我也一样,因为出来社会就了变得,更保护自己就渐渐防范别人。
Tak apa saya dulu macam tu ,kerana semakin tua kita sudah jadi seorg yang protect sendiri lebih dan semakin takut org tipu kami .
              
  今天我们到这间-深爱智障儿童福利中心-来付出。一开始到达时我有点惊讶,因为平时我都去一些智障院那里的都是小朋友,这一次看到的是青年族大多数是男生15-30岁的比较多,有一个4岁的样子一点也不像智障只是他刚刚学会走路。有一个7岁的很可怜她是一直躺着听说是会发羊吊。有些是还要穿pampers的。
 Hari ni sampai Pertubuhan rumah Sinar di BM,cuba bagi love kpd org lain ,pertama kali agar terkejut kerana biasa saya pi lain punya tempat ,org yang di sana biasa kanak kanak ,kali ni sudah dikirakan pemuda ,15-30 umur lagi ramai compare dgn kanak kanak ,ada seorg 4 tahun dia Nampak memang macam biasa tapi baru tau berjalan shj ,dan satu lagi 7 tahun tapi selalu baling di katil krn dia akan ‘Tarik’ ada yang pakai pampers juga .
umur 4 punya adik/四岁的小妹妹
 7岁(躺着)和26岁的嘉美朋友(umur 7(baling) dan kawan jia mei umur 26)




他们都有父母但可能是单亲或父母生病了,5-6个朋友的父母常来其他的可能一年才来一次探望他们。
Semua di sana ada ibubapa mrk tapi mungkin salah seorg meningal atau sakit yg tak boleh jaga mrk .
5-6 org pemuda di sana ibu bapa mrk ada selalu mai lawat shj ,yg lain agar 1 tahun baru mai sekali.

我突然感到我小时后那种在tadika的日子有点像那样,我每天都盼望父母快来接我。
Tiba tiba saya ingat balik macam saya dulu tinggal di tadika ,saya tiap tiap hari pun nak balik awal dan harap ibu bapa cepat mai ambil saya .
不知他们是否也有那样的心情,捐助东西是其次,重要的他们真的很需要别人的关心与有人来探望他们。
Tak tau adakah mrk juga fikiran yang macam saya,Derma ialah sebahagian shj ,lagi penting ialah ada org lawat mrk ,mrk akan lagi happy .
*PS 他们需要食物-可以煮来吃的更好还有成人Pampers.
* PS kalua ada kwn yg sgt baik hati nak derma mrk perlu makanan dan pampers org dewasa .

 呼吁希望更多人去探望他们。谢谢!!Harap lagi ramai org pi bantu mrk  !! Terima kasih <3

Bellzki

Phasellus facilisis convallis metus, ut imperdiet augue auctor nec. Duis at velit id augue lobortis porta. Sed varius, enim accumsan aliquam tincidunt, tortor urna vulputate quam, eget finibus urna est in augue.

No comments:

Post a Comment